聖書 そこにある真実

聖書に基づいて政治・歴史・預言を紹介

聖書と冷戦 第38回 第四次中東戦争(Bible & Cold War 38th Yom Kippur War)

第三次中東戦争イスラエルに完敗したアラブ諸国は、イスラエルへの復讐の準備をしていましたが、イスラエルは彼らをナメてました。

 

アラブ諸国は、ヨム・キップール(ユダヤ教の贖罪の日)にイスラエルを奇襲し、イスラエルは結構ボコされました。

しかしイスラエル軍はシリア軍をボコし、シリアの首都ダマスカスを砲撃する直前まで行きましたが、ソ連が参戦しそうだったのでやめました。

 

エジプト軍もイスラエル軍をボコしまくり、世界各国にも見捨てられそうだったイスラエル核兵器を使うフリをしたので、アメリカはすぐにイスラエルを支援しました。

この時、植民地問題でほぼ全世界から嫌われていた立場を利用して、ポルトガルアメリカの輸送を支援しました(ニッケル・グラス作戦)。

一方OPEC(アラブがメインの産油国クラブ)も、アメリカと同盟国に対し、石油の値段を上げています(第一次オイルショック)。

 

イスラエル軍がエジプト軍をボコボコにしてスエズ運河西岸に進攻し、エジプトがまた完敗しそうになったので、焦った国連安保理の仲介で、停戦が実現しました。

 

この戦争はイスラエルの勝利に終わりましたが、アラブ諸国が自信をつけ、イスラエルとの仲直りを始めるきっかけにもなりました。

 

シオンのために、わたしは黙っていない。エルサレムのために、黙りこまない。

その義が朝日のように光を放ち、その救いが、たいまつのように燃えるまでは。(イザヤ62:1)

 

Arab Nations that be defeated completely by Israel in 3rd Middle East War prepared for Revenge against Israel, but Israel made light of them.

 

Arab Nations attacked Israel suddenly on Yom Kippur (Day of Atonement in Judaism), & Israel was pretty beaten up.

But Israel beat up Syrian Army & advance almost in front of Damascus Capital of Syria for bombardment, but it was stopped because USSR will join the War.

 

Egypt beat up Israel & Israel was almost ignored by Whole World so pretented to use Nuclear Weapons, so US began support for Israel immediately.

Then, Portugal used position that be hated by almost Whold World because of Colonial issues for help US Support for Israel (Operation Nickel Grass).

On the other hand, OPEC (Club of Oil-Producting Countries mainly Arabs) raised Oil Prices for US & its allies (1st Oil Shock).

 

Israel beat up Egypt & advanced West Bank of Suez Canal, so UNSC panicked & made Ceasefire come true.

 

This War was end by Victory of Israel, but it became the Opportunity of beginning of Reconciliation between Arab Nations that gained confidence & Israel.

 

For Zion's sake I will not keep silent, for Jerusalem's sake I will not remain quiet.

Till her vindication shines out like the dawn, her Salvation like a blazing torch. (Isaiah 62:1)