聖書 そこにある真実

聖書に基づいて政治・歴史・預言を紹介

聖書と冷戦 第31回 中ソ国境紛争(Bible & Cold War 31st Sino-Soviet Border Conflict)

もともと同じ共産主義グループだった中国とソ連は、1956年から関係がこじれていました。

 

1969年、中国軍がダマンスキー(珍宝)島など3カ所(19世紀の国境取り決めの対象外でした)でソ連軍にケンカを売り、両者はボコし合い、核兵器の打ち込み合いに発展しそうになったので、ソ連が努力して停戦しました。

 

この紛争で中国は、ソ連と仲悪いアピールをしてアメリカとくっつくことに成功しました。

また決められていなかった一部国境は、1990年代から2000年代に決められました(ソ連の後継ロシアの善意により、中国有利)。

中国がソ連にケンカを売らず、初めから話し合いで国境を決めていれば、起こらなかった紛争です。

 

あなたがたは、ほしがっても自分のものにならないと、人殺しをするのです。(ヤコブ4:2)

 

China & USSR were same Communist Nations, but relations of them became complicated since 1956.

 

1956, Chinese Army attacked USSR Army in 3 places like Damansky (Zhenbao) Island (Not subject to border arrangements on 19C), so both beat up each other & escalated to drop Nuclear each others, so USSR made effort & ceasefire through it.

 

China successful to connect with US by appeal on bad relation with USSR in this Conflict.

Some border that didn't be arranged was decided on 1990s-2000s (China advantage by Goodwill of Russia successor of USSR).

If China didn't attacked USSR & arranged Border through dialogue, this conflict was not happened.

 

You desire but do not have, so you kill. (James 4:2)